2022-12-20 – ostatnia aktualizacja
Przy wyliczaniu zdolności kredytowej banki muszą uzyskać informację od kredytobiorcy o uzyskiwanych dochodach i ich źródle. Najlepszą sytuacją jest umowa o pracę zawarta na czas nieokreślony. Ale nie oznacza to oczywiście, że osoba zatrudniona na innej podstawie, nie może wnioskować o kredyt.
Jakie źródła dochodu akceptują banki przy kredycie konsolidacyjnym? Każdy banków może ustalić samodzielnie listę akceptowanych źródeł dochodów i mogą to być np.:
- renta/emerytura,
- działalność gospodarcza,
- gospodarstwo rolne,
- pozostałe i umowy cywilno-prawne.
Niektóre z banków akceptują również dochody uzyskiwane z zagranicy, jak również w przypadku umowy o pracę na czas określony. Natomiast żaden bank nie udzieli kredytu konsolidacyjnego bez zdolności kredytowej.
Czy bank zawsze będzie wymagać przedstawienia dokumentów dochodowych przy kredycie konsolidacyjnym?
Dokumenty potwierdzające dochody i ich źródło są niezbędne przy każdym kredycie. Banki są zobligowane przez prawo do zweryfikowania zdolności kredytowej.
Każdy bank nie tylko zabezpiecza się przed udzieleniem „złego kredytu”, ale i w pewnym stopniu chroni potencjalnego kredytobiorcę przed przekredytowanie i dużymi kłopotami kredytowymi.
Pożyczkę gotówkową w firmie pożyczkowej jest łatwiej uzyskać ponieważ, po pierwsze, ocena kredytowa jest mniej restrykcyjna, a po drugie, firmy pożyczkowe pożyczają pieniądze z kapitałów własnych (a nie z depozytów, jak to ma miejsce w przypadku banków).
Jak udokumentować dochód starając się o kredyt konsolidacyjny?
Jak udokumentować dochód przy kredycie? Pobierając zaświadczenie od pracodawcy, zawierające informację o wysokości dochodów i formie zatrudnienia.
- umowa o pracę,
- umowa o dzieło, zlecenie – umowy cywilno-prawne.
Oczywiście, że banki akceptują również inne stałe źródła zarobków:
- emerytura,
- renta,
- dochód uzyskiwany z najmu,
- dochód z gospodarstwa rolnego.
Ponieważ kredyt konsolidacyjny bardzo często opiewa na wysokie kwoty i długi czas spłaty, bank może wymagać przedstawienia również dodatkowych dokumentów:
- wyciąg z ROR za ostatnie 3 lub 6 miesięcy,
- rozliczenie PIT za poprzedni rok podatkowy.
Kredytobiorcy, którzy prowadzą własną działalność gospodarczą, zobowiązani będą do przekazania:
- zaświadczenie z ZUS/KRUS o niezaleganiu ze składkami lub dowody wpłat do ZUS/KRUS składek na ubezpieczenie społeczne za ostatnie 3 miesiące,
- zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o niezaleganiu z podatkami lub dowody wpłat podatku dochodowego za ostatnie 3 miesiące zachowana terminowość wpłat,
- dokument uzależnione od formy opodatkowania (karta podatkowa, ryczałt, PKPiR).
Zanim rozpoczniemy procedurę kredytową, należy skontaktować się z wybranym bankiem i dowiedzieć się jakie dokumenty będą potrzebne.
Konsolidacja jakie dokumenty?
- Dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport,
- Wypełniony wniosek o kredyt konsolidacyjny,
- Zaświadczenia o dochodach,
- Dokumenty potwierdzające posiadane zobowiązania w innych bankach.
Dodatkowo przy konsolidacji mogą być wymagane dodatkowe zabezpieczenia, np.:
- wykupienie ubezpieczenia,
- poręczenie,
- zgoda współmałżonka na zaciągnięcie kredytu.